LS4Via mijn broer kwam ik in contact met deze gigant van Nederlansche bodem, een echte originele 4 cilinder LS4 uit 1936.

Deze had dienst gedaan als noodstroom aggregaat voor een ziekenhuis in Deventer.
Jarenlang was deze voor demonstraties gebruikt. Helaas waren daarna in een opslagloods door een klein wintervorstje de cilinders gescheurd.
Of ik wilde meewerken aan de revisie van deze machine, als professioneel vrijwilliger danwel.
Vanuit het MBO Aventus uit Apeldoorn werd een groep enthousiaste leerlingen en docenten samengesteld om dit project te leiden en uit te voeren.

Alle machinale revisiebewerkingen als cilinders boren, kleppen slijpen, kop vlakken zijn allemaal in mijn werkplaats uitgevoerd. De docent had zelf de bronzen lagers gegoten welke we hebben nabewerkt om op maat te maken.
De revisie duurde vijf jaar wat langer is dan een opleiding op ROC Aventus maar ondanks dat zijn toch een paar leerlingen naast hun baan aan dit project blijven werken tot aan de voltooiing.

Kromhout was van oorsprong een scheepswerf in Amsterdam welke was aangekocht door Daniel Goedkoop voor zijn zoon Daniel II die toen 16 jaar was. Onder Daan II werd het een succesvolle scheepswerf en onder Daan III (zoon van Daan II) ontstond vanuit de scheepswerf ook een machinefabriek. De naam Kromhout is daarbij gebleven.

http://kromhoutarchief.nl/pagina1.html

't  KROMHOUT, toen en nu

De Werfmuseum

 

 

 

    

 

 

 

De LS4 was een Engelse motor die door Kromhout onder licentie werd gebouwd. De motor was een kopklepper dieselmotor en had met zijn 4 cilinders een vermogen van 40 pk bij een toerental van 1000 rpm.

Fabrieksplaat


Het is een ontzettend mooie machine geworden die nu in museum Kromhout is opgesteld en ook regelmatig werkend te zien is.

Leuke details:

  • de zuigers zaten vast in de cilinders maar hebben we uiteindelijk toch kunnen hergebruiken, ook vanwege de ruime toegestane tolerantie
  • de cilinderwand was van zo hard staal gemaakt dat de beitel bij het boren 0.2 mm was versleten eer hij beneden was
  • het vliegwiel was meer dan 200 kg en moest met een heftruck erop gehesen worden
  • de carterafdekplaten zijn nu gemaakt van lexaan zodat het draaiwerk goed te zien is.
  • met een hendel kan elke cilinder afzonderlijk worden uit- en ingeschakeld
  • totale gewicht van de motor is meer dan 700 kg
  • als startmotor fungeert de mens