De zuiger heeft vele functies en bijzonder is dat juist de functie 'zuigen' degene is die het minst wordt genoemd. De zuiger vangt na de compressie de klap op en geleidt deze in een rechte baan naar beneden schurend langs de cilinder. Door deze verandering van kracht zal de zuiger kantelen. De zuiger slijt dan op de 'hoeken'.

De pistonpen van de zuiger is het sterkst geconstrueerde onderdeel van de gehele motor. De doorbuiging mag namelijk slecht minimaal zijn.

Bij nieuwe zuigers zit altijd een per zuiger een passende pistonpen. Deze mogen dus niet verwisseld worden.

Wij hebben een enorme veel ervaring in het selecteren van niet originele zuigers en kunnen u daarmee van dienst zijn.

De drijfstang is onze 'connecting power'. Een drijfstang kan licht krom zijn en ook kan het big-end te groot geworden zijn. Dit komt door de trekkende kracht van de zuiger bij hogere toerentallen. De pistonpenbussen zijn vaak ook versleten. Dit kan allemaal gereviseerd worden maar soms is het aanschaffen van nieuwe H-beam drijfstangen (die lichter en sterker zijn) een goedkopere optie.

 

De krukas is waar het om draait. De hoofdlagertappen dragen de krukas. De drijfstang is gemonteerd op het big-end lager. Al deze tappen worden 2 of driezijdig nagemeten. Een veel gemaakte fout is dat alleen het oppervlak wordt beoordeeld, echter onrondheid komt ook voor bij een mooi en glad oppervlak. De gemeten diameter kan een paar honderdsten verschillen van de fabrieksmaat en dient dan te worden geslepen naar de eerstvolgende revisie maat. Doe je dat niet dan zal de ruimte voor de oliefilm te groot zijn met weglopen van de olie uit het lager tot gevolg, en dat wanneer we het vermogen van de motor weer naar originele of betere specificaties hebben geholpen.

Verder bevat de krukas zogenaamde oliekanalen. Het komt vaak voor dat deze oliekanalen zijn dichtgeslibt met olie en slijpsel van de motor. De laatste eigenaar van een oude motor is vaak een rustige rijder waardoor het gebrek aan goede olietoevoer wordt gecompenseerd. Voor het schoonmaken moeten soms zogenaamde krukaspluggen verwijdert worden. Dit is een kritisch klusje omdat de pluggen vaak niet meer te verkrijgen zijn en dus hergebruikt moeten worden en tevens nog eens MUURVAST zitten.

Het balanceren van de krukas is fabriekswege met een wat ruimere tolerantie gedaan als wij uitvoeren. Tevens voeren wij de balancering ook uit inclusief én exclusief het vliegwiel én drukgroep.

Naast een trillingsvrijere loop levert dit ook vermogenswinst op.